- Szczegóły
-
Utworzono: poniedziałek, 20, maj 2013 11:55
-
Admin
Mamo, Tato!
Mamo, tato – przygotuj swoje dziecko do przedszkola – przeczytaj o czym należy pamiętać /artykuł z książki „Będę przedszkolakiem”/
Zadbaj, by w miłej formie przekazać dziecku, że pójdzie do przedszkola
Może to być rozmowa, spacer pod budynek przedszkola, uroczysty podwieczorek, na którym oznajmisz mu, że wkrótce zostanie przedszkolakiem Dziecko powinno wówczas usłyszeć, że jest duże, dzielne, potrafi wiele samo zrobić, więc przyszedł czas, by zostało przedszkolakiem. Może otrzymać z tego powodu gratulacje i książeczkę.
O czym musisz pamiętać?
Jako rodzice przyszłego przedszkolaka powinniście zdawać sobie sprawę z tego, że nie możecie przebyć drogi rozwojowej za dziecko, bo ono samo musi zdobywać i doskonalić swoje umiejętności. Im mniej będzie różniło się od swoich kolegów, tym szybciej poczuje się w nich pewnie. Będzie dumne z tego, że potrafi to samo, co inni. Waszym zadaniem w tym okresie jest „sensowne” wspomaganie dziecka, a nie wyręczanie go.
Zatem:
- zadbajcie by ubranie i obuwie nie sprawiały dziecku kłopotu, np. kupcie mu buty na rzepy i suwaki, spodenki na gumkę w pasie, a podkoszulki i majteczki z wyraźnie określonym przodem;
- uważajcie, by nie wyprzedzać potrzeb dziecka pytaniami, np. Czy chcesz sikać/jeść/pić/?, A może nie chcesz już jeść/bawić się?. Rodzice w takich sytuacjach powinni wykazywać się cierpliwością, poczekać, aż dziecko zasygnalizuje potrzebę i chwalić je za to;
- starajcie się nie karmić dziecka w czasie posiłków, lecz stworzyć miejsce do ich samodzielnego spożywania, aby dziecko mogło nabierać wprawy w posługiwaniu się łyżką, widelcem, kubkiem( niech je posiłek bez dopingu, bajki z telewizora, książeczki, zabawy typu: jedna łyzka za babusię itp.;
- pozwólcie mu na samodzielne radzenie sobie w toalecie, by dziecko nauczyło się samo zdejmować i zakładać majteczki, pocierać się, spuszczać wodę, myć ręce, rozmawiajcie z nim dlaczego ta czynność jet ważna w życiu;
- stwarzajcie sytuacje, by pozostawało przez jakiś czas pod opieka osób niemieszkających na stałe z wami, pamiętajcie, że nie będziecie mogli zostawać z dzieckiem w przedszkolu, zawsze jednak informujcie dziecku kiedy wrócicie np.: kiedy zjesz obiad u cioci lub kiedy skończą się bajki na dobranoc;
- zachęcajcie, by w waszym imieniu poprosiło w kiosku o gazetę, zapytało obcą osobę o godzinę, poprosiło kolegę w piaskownicy o pozwolenie pobawienia się jego zabawką – w ten sposób nauczy się wyrażania swoich potrzeb, zwracania się do pani w przedszkolu, a także posługiwania się mową;
- zadbajcie, by poznawało rówieśników- niech wasza pociecha bawi się z innymi dziećmi na placu zabaw, chociaż będzie to zabawa „obok siebie”, niech samo podejmuje kontakty, bo o pewnych zachowaniach i regułach obowiązujących w zespole musi się dowiedzieć, zanim wejdzie w grupe przedszkolną;
- starajcie się powoli przyzwyczajać dziecko do sprzątania po sobie: zabawek, ubrań, a także do tego, by przestrzegało zawartych z wami umów w powyższych sprawach oraz zasad postępowania wobec innych, np. by witało znajomych, mówiło „dziękuję”;
- rozmawiajcie z dzieckiem o przedszkolu o tym, co w nim zastanie, co będzie robiło, ilu będzie miało kolegów, kto będzie się nim opiekował;
- chodźcie na spacery w stronę przedszkola, w tym czasie prowadźcie z dzieckiem rozmowy, tłumacząc, że to będzie jego przedszkole, tu będą jego koledzy, jego panie, tu będzie się bawić w ogrodzie itp.;
- kupujcie wspólnie z dzieckiem przedmioty i rzeczy do przedszkola, pozwólcie, by dziecko dokonywało wyboru; jeżeli jakaś rzecz nie spełnia waszych oczekiwań, wyjaśnijcie dziecku, dlaczego musicie poszukać innej;
- unikajcie wypowiadania do innych osób w obecności dziecka komentarzy typu: no wiesz, nie mam innego wyjścia i muszę go oddać do przedszkola, zwracajcie uwagę, aby nie użalać się nad tym faktem;
- czasami zwróćcie się do dziecka głośniej niż zwykle, bo bywa, że kiedy panie w przedszkolu w czasie dużego gwaru muszą coś zakomunikować lub przywołać dziecko stojące zbyt daleko, są zmuszone mówić głośno, a dzieci odbierają to jako krzyczenie; dobrze dziecku to wyjaśnić.
Rodzice!
Zaufajcie wybranemu przez siebie przedszkolu.
-
Zadbajcie by wyjście do przedszkola było miłe, spokojne - szczególnie w pierwszych dniach, a zawarte z dzieckiem umowy, np. ustalenie, o której je odbierzecie , były rzetelne i respektowane. Jeżeli zauważycie , że dziecko zbyt emocjonalnie reaguje na rozstanie z osoba odprowadzająca, niech odprowadza je ktoś inny, mniej emocjonalnie związany z dzieckiem.
-
Starajcie się być mądrymi partnerami nauczycielek, nie odbierajcie informacji problemowych jako skarg na dziecko, lecz jako troskę i podstawę do rozwiązania wszelkich trudności. Załatwienie spraw dotyczących dziecka rozpoczynajcie od rozmowy z nauczycielkami, ale nigdy w jego obecności.
-
Respektujcie ustalone zasady postępowania na linii przedszkole – dom, bo dziecko nie może znaleźć się na „huśtawce” różnych opinii i oddziaływań. To źle wpłynie na jego wychowanie i emocje. Pamiętajcie, że to samo obowiązuje nauczycieli.