Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony.
Publiczne Przedszkole Tymowa

Innowacja pedagogiczna: „Dziecięce wariacje w kuchni”

wariacje     Prawidłowe odżywianie jest fundamentem zdrowia i rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, ze względu na jego intensywny wzrost i rozwój. To właśnie jakość, świeżość oraz forma przygotowania jedzenia mają ogromny wpływ na działania prewencyjne chorób cywilizacyjnych, w tym otyłości u dzieci. Korygowanie przyzwyczajeń życiowych dzieci nie należy do zbyt łatwych zadań, lecz ułatwia je odpowiednio przygotowana i opracowana innowacja pedagogiczna pt.„Dziecięce wariacje w kuchni". Innowacja ta nie tylko wzbogaci oferujący przez przedszkole program nauczania, ale także swą formą i treścią wykracza poza jego wyznaczone ramy. Należy podkreślić, że to przede wszystkim wielkie pasmo zabaw, atrakcji i przygód dla każdego dziecka, które doprowadzą do zmiany nawyków żywieniowych, czerpania radości ze wspólnego przygotowania posiłków, zdobywania nowych doświadczeń, dbania o swoje zdrowie. Zajęcia kończą się konsumowaniem wspólnie przygotowanych potraw i smakołyków. Angażujemy do współpracy rodziców poprzez uczestnictwo w przygotowaniu ubioru dla dzieci oraz potrzebnych składników do wspólnych zabaw w ,,gotowanie".

Wprowadzenie do innowacji pedagogicznej

     Innowacja pedagogiczna kierowana jest do dziecka w wieku przedszkolnym. Jej stopień realizacji uzależniony jest od wychowanków, w kontekście których nauczyciel ma dowolność wybrania spośród oferowanych treści tych, które są najbardziej odpowiednie dla danej grupy dzieci.


W roku szkolnym 2015/2016 innowacja pedagogiczna dla przedszkolaków „Dziecięce wariacje w kuchni" będzie realizowana od października 2015 do maja 2016 roku w trzech grupach: grupie I – 2,5 – 3 latków, grupie II – 3 – 4 latków, grupie III – 5-6 latków.
Zajęcia odbywać się będą w każdej grupie jeden raz w miesiącu podczas zajęć dydaktycznych pod kierunkiem nauczyciela swojej grupy. Przedszkolaki będą wykonywać różnorodne działania kulinarne samodzielnie i z pomocą nauczyciela, m.in.: desery, kolorowe kanapki, kulinarne fantazje, sałatki, słodkie wypieki, soki, surówki.

 

Cele edukacyjne

Cele ogólne:
1. Stwarzanie dziecku możliwości do realizacji podstaw zdrowego żywienia.
2. Kreowanie możliwości działań kulinarnych.
3. Czerpanie radości ze wspólnego przygotowywania posiłków.
4. Dbanie o higienę osobistą , ład i porządek w miejscu pracy.
5. Rozwijanie inwencji twórczej.

Cele szczegółowe:
1. Zdobywanie nowych doświadczeń za pomocą zmysłu smaku, zapachu, dotyku.
2. Kształcenie wyobraźni twórczej, pomysłowości, płynności ruchów.
3. Rozwijanie poczucia kompozycji kolorystycznej, wrażliwości i piękna.
4. Rozwijanie umiejętności korzystania z książek kucharskich.
5. Zapoznanie z różnymi naczyniami i przyborami kuchennymi.
6. Rozwijanie samodzielności i umiejętności samoobsługowych.
7. Wdrażanie zasad kulturalnego zachowania przy stole.
8. Utrwalenie podstawowych nawyków higienicznych i żywieniowych.
9. Zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania ze sprzętu AGD.

Przewidywane osiągnięcia dzieci

Dzięki realizacji programu dziecko:
- zna podstawy zdrowego żywienia
- odróżnia zdrowe jedzenie od jedzenia niezdrowego (nadmiernie chemicznego, Fast food)
- pogłębia znajomość warzyw i owoców
- zna podstawowe smaki, rozróżnia kwaśny, gorzki, słony
- zna wartość odżywczą wody
- zna schemat piramidy żywieniowej
- udoskonali sztukę posługiwania się sztućcami
- umie kulturalnie i grzecznie zachować się przy stole w czasie posiłku
- wie jak bezpiecznie zachowywać się w kuchni w czasie przygotowywania posiłków przez dorosłych
- wie, których sprzętów kuchennych nie wolno dotykać bez obecności dorosłych.
Metody i formy realizacji programu;
Metody; rozmowa, piosenka, opowiadanie, demonstracja, prezentacja, praktyczne działania formy: indywidualna i grupowa.
Ewaluacja:
-karty ewaluacji dla dzieci,
- zdjęcia działań kulinarnych,
- ankieta dla rodziców,
- zapis w dzienniku.
Harmonogram działań w ramach realizacji innowacji pedagogicznej:

Lp.

Termin realizacji

Grupa

Temat zajęć

Osoba odpowiedzialna

1

Październik

I

II

III

Owocowe szaszłyki

Ciasto ze śliwkami

Sok marchewkowo -jabłkowy

 

Magdalena Kozdrój

Urszula Bukowiec

Danuta Wiśniewska

2

Listopad

I

II

III

Sok wieloowocowy

Wesołe kanapki

Sałatka owocowa

Magdalena Kozdrój

Urszula Bukowiec

Danuta Wiśniewska

3

Grudzień

I

II

III

Świąteczne pierniczki

Świąteczne pierniczki

Świąteczne pierniczki

Magdalena Kozdrój

Urszula Bukowiec

Danuta Wiśniewska

4

Luty

I

II

III

Wafelki

Sok wielowarzywny

Kolorowe kanapki

Magdalena Kozdrój

Urszula Bukowiec

Danuta Wiśniewska

5

Marzec

I

II

III

Kanapkowe buźki

Sałatka wiosenna

Mini pizza z warzywami

Magdalena Kozdrój

Urszula Bukowiec

Danuta Wiśniewska

6

Kwiecień

I

II

III

Figurki z jajek

Zoo z jajek

Jajka w roli głównej

Magdalena Kozdrój

Urszula Bukowiec

Danuta Wiśniewska

7

Maj

I

II

III

Owsiane ciasteczka

Mussli – suche owoce

Sałatka warzywna

Magdalena Kozdrój

Urszula Bukowiec

Danuta Wiśniewska

Publiczne Przedszkole w Tymowej
rok szkolny 2015/2016

2018  Publiczne Przedszkole w Tymowej - Tymowa 
W.G.